MGs banebrydende Plug-in-hybriddrivlinje: hvordan virker den?

MG har startet leveringen af den nye MG EHS Plug-in Hybrid. Det er den anden MG model, som tilbydes på det europæiske kontinent, og den første, som udstyres med en Plug-in-hybriddrivlinje Men hvordan fungerer det så, og hvilke fordele tilbyder denne teknologi? Lad os kigge nærmere på det.

En Plug-in Hybrid drives af en forbrændingsmotor og en elmotor, ligesom en almindelig hybridbil. Elmotoren supplerer forbrændingsmotoren optimalt, så brændstofforbrug og CO2-emission minimeres.

Den vigtigste forskel sammenlignet med en almindelig hybridbil er dog, at batteriet i en Plug-in Hybrid er meget større. Derfor kan bilen køre fuldt elektrisk over en længere strækning og ved højere hastigheder. Du skal også oplade batteriet i en stikkontakt, ligesom tilfældet er for en 100 % elbil.

MGs elektriske hybridsystem

Der er mulighed for forskellige konfigurationer af en Plug-in Hybriddrivlinje. I MG EHS Plug-in Hybrid anvender den egenudviklede drivlinje en velkendt 1,5-liters turbobenzinmotor (119 kW/162 hk og 250 Nm), som er forbundet med en kraftfuld elmotor (90 kW/122 hk og 230 Nm). Drivkraften sendes til forhjulene.

En af de særlige features ved denne avancerede drivlinje er gearkassen. Benzinmotoren overfører sit drejningsmoment ved hjælp af en 6-trins automatisk gearkasse. Elmotoren overfører derimod sin effekt gennem en elektronisk drivlinje med fire gear. Sammen danner de en 10-trins automatisk gearkasse. Denne teknologi sætter bilen i stand til at vælge det ideelle gear og skifte gear blidt og hurtigt, hvilket sikrer effektivitet under alle forhold, der ligger over gennemsnittet.

Køreglæde

MG EHS Plug-in Hybrid er også udstyret med en helt ny, intelligent Hybrid Control Unit (HCU). Denne enhed genkender forskellige terrænforhold. Den er også i stand til at indlære køreadfærden med henblik på at fordele kraften fra begge motorer så effektivt som muligt. Jo mere du kører, jo mere intelligent bliver systemet.

Begge motorer overfører en samlet effekt på maksimalt 190 kW (258 hk) og et moment på 370 Nm til forhjulene. Dette sætter den rummelige SUV i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 6,9 sekunder. MGs avancerede drivlinje opnår ikke kun fremragende brændstofforbrugstal og lave CO2-emissioner. Den garanterer også optimal køreglæde.

Helt elektrisk

I elbilstilstand, som du aktiverer helt enkelt ved et tryk på en knap, sender du besked til drivlinjen om kun at anvende elmotoren. Med et fuldt opladet batteri kan MG EHS Plug-in Hybrid køre op til 52 kilometer helt elektrisk og dermed emissionsfrit i henhold til WLTP-testmetoden. Det er mere end de omtrent 40 kilometer, som europæere kører gennemsnitligt per dag. Tophastigheden i elbilstilstand er elektronisk begrænset til 130 km/h. Ellers er tophastigheden for SUV-modellen 190 km/h.

Batteri og opladning

Batteriet i MG EHS Plug-in Hybrid har en kapacitet på 16,6 kWh, og det er skjult på meget professionel vis, så det næsten ikke optager nogen bagageplads. Med bilens oplader på 3,7 kW tager det omtrent 4,5 timer at oplade batteriet helt ved en offentlig ladestation med vekselstrøm. Plug-in Hybrid SUV-modellen er også udstyret med et regenererende bremsesystem. Dette lagrer den energi, der frigives under deceleration og genanvender den for at optimere batteriets rækkevidde eller reduceret brændstofforbruget yderligere.

Desuden kan batteriet oplades under kørslen ved hjælp af benzinmotoren. Dette medfører et ekstra brændstofforbrug. Men det er en mulighed, hvis du vil køre helt elektrisk senere på køreturen. Eksempelvis hvis du vil køre ind i en lav-emissions-zone eller ønsker at køre lydsvagt gennem dit beboelsesområde.

Valget er dit

I en Plug-in Hybridbil med en fuld tank og et opladet batteri kan du drage fordel af to strømkilder, som arbejder sammen eller uafhængigt af hinanden. Men husk, at driften af Plug-in Hybridsystemet afhænger af den valgte køreindstilling, som du selv vælger. Det er ligesom et energistyringssystem på hjul, som du selv betjener med hjælp af den intelligente HCU.

Du afgør, om du ønsker at anvende den maksimal ydelse i det mest sportslige køreprogram. Eller vælger at køre fuldt elektrisk. Dine valg påvirker det faktiske brændstofforbrug i praksis. Og for at opnå det lavest mulige brændstofforbrug er det tilrådeligt altid at oplade batteriet, når du har mulighed for det. Kun derved belaster du benzinmotoren mindst muligt. Og får derved mest muligt ud af Plug-in Hybrid-teknologien.

Samlet set tilbyder MG EHS Plug-in Hybrid et gennemsnitligt brændstofforbrug på 1,9 l/100 km i henhold til den obligatoriske WLTP-test. Dette svarer til en gennemsnitlig CO2-emission på kun 43 g/km.

Det bedste fra begge verdener

Med sin avancerede drivlinje tilbyder den rummelige og progressive MG EHS Plug-in Hybrid det bedste fra begge verdener. Den tilbyder 100 % emissionsfri mobilitet uden at man skal bekymre sig om rækkevidden. Uden at gå på kompromis på kabinepladsen, køreglæden, sikkerheden og funktionaliteten. Og glem ikke, at MG EHS Plug-in Hybrid kan trække en trailer på op til 1.500 kg.

Den nye MG EHS Plug-in Hybrid sælges i et stigende antal lande. Såsom Norge, Danmark, Nederlandene, Belgien, Luxembourg, Frankrig, Østrig og Tyskland. Og snart også i Italien, Spanien og Portugal.

Ups! Dit tilbehør matcher ikke

Du har tilbehør i kurven, som ikke matcher den bil, som du skal til at bygge. Vælger du Byg din bil, fjernes tilbehør i kurven, som ikke matcher din bil.