MG Pilot sikkerhedsfunktioner: hvordan virker de?

euro Ncap_440x600

Sikkerhed har højeste prioritet hos MG. Det er nemt at sige, men vi dokumenterer det også. Eksempelvis er MG ZS EV verdens første fuldt elektriske SUV-model i B-segmentet, som opnåede fem stjerner i Euro NCAP-kollisionstest. Benzinversionen af MG EHS Plug-in Hybrid opnåede samme resultat efterfølgende. Dette høje sikkerhedsniveau skyldes til dels det omfattende udvalg af avancerede førerassistentsystemer (ADAS), der er samlet under betegnelsen MG Pilot. Find ud af, hvilke sikkerhedssystemer, du kan sætte din lid til, og hvordan de virker.

Lige fra systemer, som advarer dig om potentielle kollisionsrisici, til intelligente systemer, som hjælper dig med at opretholde vejgreb og stabilitet. Din sikkerhed er vores primære fokus. Derfor har vi udviklet MG Pilot med intelligente assistentteknologier, som alle er beregnet til at beskytte dig, din familie og andre trafikanter.

MG Pilot omfatter et udvalg af ADAS, som advarer føreren om potentiel fare og griber ind, hvis det er påkrævet. Alle systemer har til formål at gøre din køreoplevelse nemmere, mere fornøjelig og frem for alt mere sikker. MG Pilot indeholder 12 førerassistentsystemer, hvoraf næsten alle er standardudstyr på alle MG modeller.

Adaptiv fartpilot (ACC)

Den adaptive fartpilot (ACC) overvåger vejen forude. Så længe der er fri bane, opretholder ACC den hastighed, som føreren har indstillet. Systemet registrerer inden for funktionsområdet køretøjer, der kører langsommere, og reducerer langsomt hastigheden ved at slippe gassen eller ved aktivt at aktivere bremserne. Hvis det forankørende køretøj sætter farten op eller skifter vognbane, accelererer ACC automatisk tilbage til førerens foretrukne hastighed.

Intelligent fjernlysassistent (IHC)

Når fjernlysassistenten er aktiveret i AUTO-position, skifter systemet automatisk til nærlys, når en bil forude registreres. Det giver føreren maksimalt udbytte af fjernlyset, så kørsel i mørke bliver mere sikker, og risikoen for at blænde modkørende reduceres.

Automatisk nødopbremsning (AEB)

Ved hastigheder under 20 km/h bremser bilen automatisk for at undgå en kollision med andre trafikanter. Ved hastigheder over 20 km/h vil AEB reducere risikoen for og effekten af en ulykke.

Advarsel om frontkollision (FCW)

Denne teknologi overvåger konstant afstanden mellem førerens bil og det forankørende køretøj. Systemet holder også øje med hastigheden. Hvis afstanden mellem de to køretøjer (pludseligt) bliver for lille under hensyntagen til den kørte hastighed, advarer FCW føreren om en forestående kollision.

Køassistent (TJA)

Når den adaptive fartpilot er aktiveret, overvåger Traffic Jam Assist konstant det forankørende køretøjs hastighed. Hvis systemet registrerer tæt trafik eller en trafikkø ved hastigheder under 60 km/h, kan føreren aktivere TJA. Så følger førerens bil automatisk det forankørende køretøj og styrer automatisk acceleration, opbremsning og styring inden for samme vognbane.

Vognbaneadvarsel (LDW)

Vognbaneadvarslen bruger et kamera til at registrere vognbanemarkeringer på vejen forude, og systemet overvåger bilens placering i vognbanen. Når systemet registrerer, at bilen er ved at komme ud af sin vognbane, advarer det føreren visuelt og med en advarselslyd, og desuden advares føreren med vibrationer i rattet.

Vognbaneassistent (LKA)

Vognbaneassistenten virker stort set som vognbaneadvarslen, men går et trin videre. Når¨funktionen registrerer, at bilen utilsigtet er ved at køre væk fra sin vognbane, advarer systemet ikke blot føreren, men justerer og kontrollerer også styringen, så bilen holdes inden for sin egen vognbane.

Blind Spot Monitoring (BSM)

Dette sikkerhedssystem overvåger de blinde vinkler bagest i højre og venstre side. Hvis et køretøj befinder sig i den blinde vinkel og ikke er synligt i sidespejlet, advarer Blind Spot Monitoring-systemet føreren. Dette sker ved hjælp af et visuelt signal i sidespejlet i den side, hvor køretøjet registreres.

Vognbaneskiftadvarsel (LCW)

Hvis føreren ikke bemærker signalet fra Blind Sport Monitoring og ønsker at skifte vognbane, mens et køretøj befinder sig i den blinde vinkel, udsender vognbaneskiftadvarselssystemet en ekstra visuel, hørbar og taktil advarsel for at undgå eller hjælpe med at undgå en kollision.

Rear Traffic Alert (RTA)

Rear Traffic Alert advarer føreren om køretøjer, der nærmer sig fra én af siderne ved bakning. Dette er særligt nyttigt, når man bakker ud fra en parkeringsplads og ikke kan se, om krydsende trafik nærmer sig.

Vejskiltegenkendelse (TSR)

Vejskiltegenkendelse genkender forskellige vejskilte takket være et særligt fremadrettet kamera. Systemet viser så de primære vejskilte i instrumentpanelet for at skærpe førerens opmærksomhed yderligere.

Hastighedsadvarsel (SAS)

Dette system er en udvidelse af TSR. Det registrerer automatisk vejskilte med hastighedsgrænser og gør føreren opmærksom på den aktuelle hastighedsgrænse via et symbol i instrumentenheden, hvilket reducerer risikoen for at overskride hastighedsgrænsen.

Ups! Dit tilbehør matcher ikke

Du har tilbehør i kurven, som ikke matcher den bil, som du skal til at bygge. Vælger du Byg din bil, fjernes tilbehør i kurven, som ikke matcher din bil.